Školní zahrada, prostor ke vzdělání

MŠ Peroutkova > Fotogalerie > Budova MŠ > přírodní zahrada
15.jpg
16.jpg
17.jpg
19.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
25.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
510.jpg
511.jpg
562.jpg
563.jpg
564.jpg
565.jpg
566.jpg
567.jpg
568.jpg
569.jpg
570.jpg
572.jpg
573.jpg
574.jpg
575.jpg
576.jpg
589.jpg
590.jpg
1260.jpg
1261.jpg
1263.jpg
1265.jpg
1266.jpg

Herní prvky na jedné části školní zahrady přestaly v posledních letech provozně a bezpečnostně vyhovovat. V roce 2017 se nám tak naskytla jedinečná příležitost radikálně pozměnit ráz a celkovou koncepci úprav této části školní zahrady a začít ji přeměňovat v přírodní zahradu.

Naším společným cílem bylo částečně přenést výchovu a vzdělávání dětí v centrech aktivit z budovy na zahradu a využít ji tak k naplnění školního vzdělávaího programu Začít spolu.

Začaly se rodit myšlenky o ucelené koncepci, kdy hlavním cílem bylo přiblížit dětem řemeslnou, polytechnickou a environmentální výchovu.

Na společném plánu se podílel celý kolektiv mateřské školy, děti, jejich rodiče i prarodiče. Podporu jsme získali i u zřizovatele MČ Prahy 5.

Během přípravné fáze probíhaly konzultace s odborníky, kteří již s realizací přírodních zahrad měli zkušenosti jak koncepční tak stavební. Učitelky se účastnily seminářů s environmentální tématikou, děti nadšeně plánovaly a kreslily svoje představy a přání.

Postupně začal vznikat nový prostor pro hru i přirozené vzdělávání dětí. První byly na zahradě postaveny, respektive spleteny z různých druhů prutů, tři přírodní domečky. Následně byly vybudovány čtyři záhony, kde má každá třída možnost pěstovat květiny, dýně a jinou zeleninu.

Dominantou zahrady je výchovně vzdělávací environmentální pomůcka ve tvaru tří soustředných kruhů nazvaná kalendář přírody. Prostřední kruh představuje Slunce, mezikruží je rozděleno do čtyř polí znázorňujících roční období, obvodový kruh pak tvoří dvanáct dílů dvanáct měsíců. Všechny části kruhů jsou vyplněny přírodními materiály, které lze z větší části doplňovat či obměňovat. Střední kruhu slouží jako pískoviště.

Nedávno byl dokončen navazující prvek Měsíc, který dětem poskytuje rovnou vydlážděnou dřevěnou plochu ke komunitnímu kruhu či jiným aktivitám.

Děti si velmi oblíbily práci u ponku, kde s velkou chutí a odhodláním vyrábějí pomocí kladiv, pilek a hřebíků různé předměty, které si pak hrdě odnášejí domů.

Díky rodičům se naše zahrada pyšní kruhovou lavičkou okolo stromu, kuchyňkou i velkou dřevěnou váhou. Rodiče se s dětmi každoročně aktivně účastní úklidu celé zahrady.

Během úprav v létě 2019 jsme dokončili přírodní protihlukovou zábranu, která odděluje prostory zahrady od ulice.Slouží také k zavěšení didaktických a hudebních prvků. Bylo instalováno mlhoviště a vodní kaskáda s pumpou. Vznikly nové záhony, stínohra, podzemní telefon, nášlapný chodníček i dřevěné hnízdo. Prostředí zahrady výrazně zlepšil závlahový systém, který pomáhá udržovat zelený trávník a snižovat prašnost.

Společně s dětmi vyrábíme v keramické dílně pítka, budky a bazénky pro ptáčky.

Co jsme si od přeměny zahrady slibovali? Dát dětem možnost tvořit s přírodními materiály, učit se základům řemesla, něco vypěstovat, sklidit, ale i uklidit, pochopit proces a význam kompostování, navázat a prohlubovat vztah k živé přírodě, vytvářet u dětí pocit zodpovědnosti, umožnit jim radovat se ze své práce a jejích výsledků.

Děti v naší mateřské škole mají možnost využívat i druhou část zahrady, která je vybavena klasickými herními prvky. Prvopočáteční obavy, že děti půjdou raději na moderní houpačky a průlezky se nenaplnily. Na přírodní zahradě je totiž čeká mnohem více objevování a samostatné práce, což je pro něnejvětším lákadlem.

Bez pedagogického sboru , nadšeného pro tento koncept, by nebylo možné dlouhodobě a cíleně plánovat další rozvoj školní zahrady.

V současné době je přírodní environmentální zahrada naší velkou radostí. Příroda by měla být neodmyslitelnou součástí při výchově a vzdělávání dětí a jak dokazuje naše zkušenost, je to možné i ve městské mateřské škole.